maanantai 29. helmikuuta 2016

Päiväkoti


Ollaan siis työssäopissa saksalaisessa päiväkodissa Ziemetshausenissa. Tässä olisi vähän juttua päiväkodista, sen tavoista ja lapsista. Kuvat ovat pääosin päiväkodin tiloista, koska tietenkään kuvia, joissa lapset esiintyy, ei saa julkaista.


Kinderhaus Märcheninsel

Ziemetshausenin päiväkoti on avoinna päivittäin 7.30-16.00.

Päivärytmi:
- 7.30 päiväkoti aukeaa
- 8.00 ryhmät aloittavat
- 8.30 aamupiiri
- 9.15 aamupala
- 9.30 vapaata leikkiä
- 11.00-13.00 ulkoilua tai
- 12.00 ruokailu + päiväunet
- 14.00 vapaata leikkiä
- 16.00 päiväkoti sulkeutuu

Suurin osa lapsista on päiväkodissa vain puolipäivää, koska vanhemmat tienaavat riittävästi, kun toinen työskentelee puoli päiväisesti ja toinen koko päiväisesti. Lapset, jotka ovat päiväkodissa kokopäiväisesti, syövät lounaan ja nukkuvat päiväunet tai lepäävät. Puolipäivää olevat lapset tekevät nämä kotona. 
Päiväkodissa on myös jonkin verran hoitajien lapsia. Jos hoitaja esimerkiksi asuu toisella paikkakunnalla, niin hän on tuonut lapsen samaan päiväkotiin, mikä helpottaa aikatauluja.

Meidän työaikamme on 8.00-13.00 ja 14.00-16.00 eli työskentelemme 7 tuntia päivässä. Usein perjantaisin pääsemme jo klo 13, koska iltapäiväksi jää vain muutama lapsi.
Työtehtäviämme on lasten kanssa oleminen sekä avustaminen, ja jossain määrin teemme myös muita hommia, kuten valmistelemme askarteluja, jaamme postia vanhemmille jne. Pääasiassa pelailemme ja leikimme lasten kanssa.

Päiväkodissa on kaksi 0-3 vuotiaiden ryhmää ja kolme 3-6 vuotiaiden ryhmää. Ryhmät ovat täällä aikalailla samankokoisia kuin Suomessa, noin 20 lasta/ryhmä. Myös täällä erityislapset ovat integroituina ryhmiin ja joissain ryhmissä on myös henkilö, joka on ammatiltaan avustaja tai erityisopettaja. Hän kuitenkin tekee kaikkia ryhmän tehtäviä ja toimii ryhmän tasavertaisena aikuisena. Hänestä ei siis huomaa, että hän on avustaja, ellei sitä ole erikseen mainittu. Meidän ryhmässä yhtenä työntekijänä on eritysopettaja.

Aula
Päiväkoti on todella iso ja tilava. Tilat ovat kahdessa kerroksessa. Pienten ryhmillä on täysin omat tilat ja oma aidattu piha. Isompien ryhmistä kahdella on oikein oma ryhmätila ja yksi ryhmistä toimii päiväkodin ateljeessa. Atelje on toisin sanottuna päiväkodin käsillä tekemisen huone, jossa lapset voivat askarrella, muovailla, maalata jne.
Päiväkodissa on myös eriksee luku-/pelihuone, pukeutumis-/roolileikkihuone, liikuntasali ja aula. Aula on vastassa heti päiväkotiin tultaessa ja sen yhteydessä on myös pallomeri.
Kaikki huoneet eivät tietenkään ole samanaikaisesti auki, vaan aamupiirin yhteydessä ilmoitetaan, mihin huoneisiin pääsee kyseisenä päivänä.

Aulassa lapset saavat juosta ja leikkiä vapaasti. Sieltä löytyy isoja palikoita, joista voi rakentaa linnan sekä isoja legopalikoita, joita voi yhdistellä. Se on myös yleensä suosituin leikkipaikka.
Liikuntasalissa lapsille järjestetään erilaisia liikunnallisia tuokioita, sekä muuta puuhaa. Salissa on paljon eri välineitä, joita lapset hyödyntävät. Koko päiväisesti olevat lapset myös nukkuvat päiväunet salissa.
Luku-/pelihuoneessa on iso kirjahyllyllinen kirjoja, joita lapset voivat selailla itsekseen tai lukea aikuisen kanssa. Lukunurkkauksesta mukavan tekee kutsuva, pehmeä sohva sekä tunnelmallinen ja rauhallinen tila. Pelihuoneessa on seinällinen pelejä, joita lapset voivat pelailla.
Pukeutumis-/roolileikkihuoneessa on paljon erilaisia roolivaatteita, joita lapset voivat pukea sekä leikkiä erilaisia teemaleikkejä. Huoneessa on myös parvi, jonka päällä ja alla lapset voivat leikkiä ja yleensä lapset käyttävät sitä kotina.

Liikuntasali

Pihalla lapsille on iso hiekkalaatikko, yhdittetty kiipeilyteline ja liukumäki, isoja korikeinuja, sekä pitkä laatoitus, jossa lasten on mahdollista pyöräillä. Päiväkodin ulkoseinällä on myös liitutaulu, mihin lasten on mahdollisuus piirrellä. Lapsilla on erikseen ulkokirjoja ja -pelejä, joita voidaan lueskella tai pelailla ulkoiluaikana. 
Pyöräily, keinuminen ja hiekkaleikit ovat suurimmaksi osaksi lasten lempi puuhaa ulkoillessa. Suurin osa lapsista oikeasti leikkii koko ulkoilun ajan, tai siihen saakka, kun vanhempi tulee hakemaan. Harvemmin lasten näkee vain seisoskelevan tai istuskelevan aikuisten kanssa.

Piha, sivulta kuvattuna

Täällä lasten ulkoilupukeutuminen on mielestämme puutteellisempaa, kuin Suomessa. Kaikilla lapsilla ei ole ulkohousuja, saati sitten pipoja. Kukaan lapsista ei käytä edes hanskoja. Melkein kaikilla on kuitenkin kunnolliset kuravaatteet, jotka kyllä yleensä puetaan kuivallakin säällä.
Henkilökunta tietenkin naureskelee meille, kun kylmyyteen tottuneet suomalaiset pukeutuvat lämpimästi. Mä en niinkään paljon kun Julia.

No jos verrataan itse kasvatusta Suomeen, niin kyllä tämän jälkeen arvostaa suomalaista kasvatusta ihan eri tavalla. Vaikkakin molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Saksan kasvatustyylin hyviä puolia ovat, että kasvatus on vapaanpaa ja lapsilähtöisempää, esimerkiksi lapset saavat suurimmaksi osaksi päättää itse mitä leikkivät. Toiminta ei ole niin ohjattua ja järjestelmällistä kuin Suomessa. Tämänkin takia lapsilla täällä on paremmat leikkitaidot ja he tulevat hyvin toimeen keskenään. Tottakai aina jotain pientä kinaa syntyy, mitä saa olla selvittelemässä. 
Myös ryhmän sisäistä toimintaa on vähäisesti, joten päiväkodin lapset leikkivät paljon keskenään.
Lapset ovat todella taitavia ja lahjakkaita. Moni on luovasti tai liikunnallisesti lahjakas ja niitä taitoja selvästi pyritään päiväkodissa kehittämään. He askartelevat ja liikkuvat paljon vapaan leikin aikana, varsinkin kun sille on annettu mahdollisuus. Päiväkoti käyttää myös viikoittain koulun liikuntasalia.

Mitä huonoja puolia saksalaisesta päiväkodista löytyy? Turvallisuus ensinnäkin. Lapsia ei kirjata millään tavalla lähteneiksi, kun vanhemmat hakevat heidät. Myöskään aikuinen ei välttämättä ole aina samassa tilassa kun lapset sekä lasten leikkejä ulkoilun aikana ei valvota yhtä tarkasti kuin Suomessa. 
Myös lapsimäärä aikuista kohden ei ole niin tarkkaa.
Tietyllä tapaa koen ohjatun toiminnan puuttumisen huonoksi. Lapsilla saisi olla hieman enemmän ohjattua toimintaa, jolloin keskityminen ja toisten kuunteleminen kehittyisi.
Myöskään päiväkodin ergonomiassa tai hygieniassa ei todellakaan ole kehumista. Mielestämme ergonomiaa ei ole juurikaan huomioitu. Pyödät ja tuolit ovat lasten kokoisia, tasot ovat lasten korkeudella ja lasten avustaminen esim. pukeutumisessa tapahtuu täysin lattian tasossa. Keho huomaa heti, ettei ergonomiaa huomioida samalla tavalla, kuin mihin se on Suomessa tottunut. Hygienian puuteen taas huomaa siitä, ettei lapsia käsketä pesemään käsiä yhtä usein kuin Suomessa. Tietenkin kädet pestään ennen ruokailua, mutta ei esimerkiksi yskimisen tai aivastamisen jälkeen. Leikkiaikaan lapsille on aulassa tarjolla vettä. Jos lapsi ei jaksa juoda kaikkea kannusta mukiin kaatamaansa vettä, kaadetaan vesi mukista takaisin kannuun. 

Katolilaisuus näkyy päiväkodissa niin, että jokaisen huoneen seinällä on risti ja aamupiirissä poltettaan kynttilää. Päiväkodissa ei paljonkaan uskonnolisuus ole esillä, eikä lapsia kasvateta siihen. Tietenkin kaikkia uskonnollisia juhlia juhlitaan, kuten esimerkiksi pääsiäinen ja joulu.


Lapset ovat vanhemman oloisia kuin Suomessa. Lapsi, joka näyttää Suomessa kolme vuotiaalta, on täällä viisi vuotias. He ovat kooltaan isompia, ja myös paljon taitavampia, kuin lapset Suomessa. Lasten vuorovaikutustaidot ovat hyvin kehittyneet ja he tulevat myös aikuisten kanssa toimeen. Lapset eivät puhu englantia ollenkaan, joten suurin osa kanssakäymisestä tapahtuu elekielellä tai toisen aikuisen avustamana. 

Päiväkodin henkilökunta on todella iloista ja ystävällistä. Kaikilla on aina hymy naamalla, he tervehtivät ja auttavat parhaansa mukaan. Suurin osa henkilökunnasta ei puhu englantia, osa ei ollenkaan ja osa vain muutamia sanoja. Elekielellä ja näyttämällä kuitenkin pärjää. Myös jotkut saksankieliset sanat muistuttavat ruotsinkieltä, joten sieltäkin saa viitteitä tarkoitusperästä. Niin ja saksaakin on kyllä tullut pakonedessä opittua.

Päivähoito maksut määräytyvät sen mukaan, onko lapsi puoli päiväisesti vai kokopäiväisesti päivähoidossa. En nyt muista mitä päivähoito maksaa, mutta huomattavasti halvempaan kuin Suomessa. 
Aamupalan lapset tuovat itse kotoa, mutta päiväkoti tarjoaa hedelmiä ja mehua. Vanhemmat, joiden lapset syövät lounaan päiväkodilla, maksavat erikseen myös lounaasta, eli lounas ei sisälly päivähoito maksuun. Lounas maksaa jotain kolmen euron luokkaa per ateria muistaakseni.

Päiväkodin lounas on mielestämme ihan ihmeellistä. Suomessa kun olemme tottuneet maittavaan ja täyttävään lämpimään ruokaan. Täällä ruokana voi olla vaikka leipää ja vaniljakastiketta, usein kylläkin on seitiä ja sen kanssa jotain ihmeellistä. Muutamia kertoa ruoka on kylläkin ollut herkullista ja täyttävää. Olemme kuitenkin kiitollisia, että saamme päiväkodilla ilmaisen ruuan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti